Houdoe Nederland, Szervusz Budapest! - Reisverslag uit Budapest V. kerület, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu Houdoe Nederland, Szervusz Budapest! - Reisverslag uit Budapest V. kerület, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu

Houdoe Nederland, Szervusz Budapest!

Door: Steffie van Oostrum

Blijf op de hoogte en volg Steffie

29 Augustus 2015 | Hongarije, Budapest V. kerület

Hi allemaal,

Mijn eerste reisverslag maar gelijk na 22 uur in Budapest te zijn.
Pap en ik zijn donderdag 27 augustus om 08.00 uur vertrokken vanuit Harderwijk. Na een week vol afscheidskoffie'tjes, lunches, borrels en tranen was het de hoogste tijd om te gaan. De auto zat helemaal volgeladen. Ik vond mezelf aardig kieskeurig met het inpakken van mijn spullen, maar toen het eenmaal in de auto stond schaamde ik me toch een beetje.

Het afscheid donderdag ochtend was niet oké. Ik kan dat niet zo goed, afscheid nemen. Gelukkig zit het in de familie, waardoor het donderdag ochtend één grote gezellige bedoeling was. Ik weet niet of dit ooit nog beter gaat worden.

Papa heeft donderdag 1000 km gereden. Ik zeg niet 'we hebben 1000 km gereden', want ik heb alleen maar geslapen. We hadden thuis al een pension geboekt om te overnachten, zodat we niet onderweg nog naar een slaapplek hoefde te zoeken. Rond 18.30 uur kwamen we aan in Amstetten in Oostenrijk. Een mini dorpje in the middle of nowhere met vooral heel veel bergen. Het pension bleek mooier dan gedacht. We hebben lekker op het panoramaterras bier gedronken en schnitzels gegeten, want dat hoort in Oostenrijk.

De volgende dag zijn we rond 10.30 uur vertrokken. Het was nog maar 360 km rijden vanaf Amstetten, dus we konden lekker rustig aan doen. Om half 2 kwamen we aan in Budapest. We hadden nog een leuke uitdaging onderweg toen we erachter kwamen dat onze navi het niet doet in Hongarije. Samen, met een beetje behulp van google maps op onze telefoon, hebben we het huis in 1 keer gevonden. Zonder ruzie te maken!

Het huis staat aan een mega grote drukke weg, waardoor het nogal puzzelen was met parkeren. Eenmaal aangekomen hebben we de auto uitgeladen. Gelukkig was er nog maar 1 huisgenootje thuis, een meisje, waardoor ik me niet erg hoefde te schamen voor al mijn spullen. Samen met papa heb ik mijn kamer in kunnen richten en alles uit kunnen pakken. Dat scheelt een hoop met z'n 2e. Mijn kamer is echt heel fijn. Ik voeg foto's toe zodat jullie een beeld hebben.
Het huis is erg mooi en schoon. Ze zijn nog druk bezig om het huis op te knappen. In de zomer is het namelijk een hostel. Dit weekend bouwen ze het weer om tot studentenhuis. Er kwam net nog een mannetje mijn kamer in om te vragen of hij mijn muren nog moest schilderen, of dat ik het zo oké vond. Wat een luxe. Volgens mij hebben we ook een schoonmaker, die heb ik al een paar keer zien rondhuppelen met een dweil. Ik hoop dat ze iedere week komt.

's Avonds zijn pap en ik lekker uit eten geweest en hebben veel rond gelopen. Ik woon vlak bij de Donau. 's Avonds is dat echt een plaatje. Alles is zo super mooi verlicht. We zijn bij een restaurantje gaan eten waar ze 'typisch Hongaars eten' serveerde. Papa at goulash soep en we namen beide een Hongaarse steak. Het was prima, maar ik heb liever een bordje boerenkool.
Uiteindelijk zijn we niet al te laat gaan slapen. Papa kon in een lege kamer in het huis slapen van de huisbaas zodat hij een goede nacht kon maken. Ik was daar ook wel blij om. Met 36 graden samen in een klein 2 persoonsbed slapen ging me net iets te ver.

Vanochtend hebben we samen ontbeten bij een tentje achter het huis. We hebben daar gisteren ook geluncht dus we wisten dat het oké was. Na een stevig ontbijt (veel eieren en bacon en ham) is papa om 10.00 uur weer vertrokken naar Nederland. Ik ben nu dus echt alleen. Vanmiddag ga ik met mijn huisgenootje uit België de stad in. Ik moet nog een Hongaarse simkaart aanschaffen en ik wil graag snappen hoe deze stad werkt. Het is zo mega druk en groot. De rest van mijn huisgenoten (de andere 10) komen maandag en dinsdag aan. Stilte voor de storm.

Deze week blijft het rond de 36 graden. Eindelijk die witte benen van mij eens bijkleuren. Wat ik ook erg waardeer aan Budapest, is dat hier geen wespen zijn. Ik heb er nog geen één gezien! Daarnaast zit er een Aldi naast mijn huis die tot 22.00 uur open is en een Mac Donalds voor de midnight cravings. Sigaretten zijn hier bijna €3,- per pakje goedkoper en croissantjes kosten hier €0,05. Ik ga vandaag ook maar op zoek naar een sportschool, want dit leven is niet goed voor mij.

Volgende week woensdag heb ik volgens mij mijn introdag op de uni. Na die tijd een nieuwe update. Ik ga een poging wagen tot acclimatiseren.

Viszlát!

  • 29 Augustus 2015 - 12:05

    Rob En Reina :

    Mooie tijd gewenst. De kop is er af en het leest al alsof je er al bijna thuis bent. Geniet ervan!!!

  • 29 Augustus 2015 - 13:04

    Crista:

    Wat een goeie berichten maatje! eeerrrug leuk om te lezen allemaal. En stilte voor de storm gaat het zeker wprden! Met twaalf Erasmusstudenten in een party huis dat gaat TERROR worden hahaha! Goed om een sportschool te zoeken maatje dat je niet als Crisje Hartkamp terugkomt haha! Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen maar voor nu geniet en veel plezier!

  • 29 Augustus 2015 - 13:14

    Rian Megens:

    Klinkt goed allemaal. Heel veel.plezier daar. Dat gaat zeker lukken want Boedapest is een stad waar veel te ontdekken en te beleven valt. Succes Steffie, het zal je zeker bevallen. Ps met de metro kom je overal! Xxx

  • 29 Augustus 2015 - 13:36

    Mama:

    Hai lieverd, wat heerlijk om al wat te lezen over je leventje daar. Het afscheid was inderdaad vreselijk, maar nu gaat het wel weer. Geniet lekker schatje, dikke knuffel van me xxx

  • 29 Augustus 2015 - 15:47

    Meike:

    Lekker genieten daar stef! Budapest is zo'n fijne stad! Nog een kleine tip als je 's avonds ergens iets wil drinken: Szimpla. Ze hebben daar oude badkuipen, auto's etc. omgetoverd tot meubels. Is echt heel leuk:-) en het Gellert voor een dagje relaxen en badderen. X Meike

  • 29 Augustus 2015 - 17:58

    Sanne:

    Leeeuk Stef, ik word je trouwe lezer hoor! Xxxxx

  • 30 Augustus 2015 - 08:51

    Ingrid:

    Hee StefFie,
    Wat spannend allemaal. Ik zou willen dat ik 40 jaar jonger was en net zo veel lef had als jij.
    Ik blijf je volgen, want ik ben enorm nieuwsgierig hoe het je allemaal zal vergaan daar. Terwijl ik je schrijf doe ik me tegoed aan greep uit jouw snoeppot, ja,ja je leest het goed (zondagochtend 8.45 uur nu alweer aan het snaaien :).
    Lieve Stef, geniet en overspoel ons met mooie verhalen. Heel veel liefs en een knuffel, Ingrid.

  • 30 Augustus 2015 - 14:48

    Steffie Van Oostrum:

    Bedankt lieve allemaal voor de reacties!! Heel fijn. Ik ga de tips opvolgen en ik houd jullie op de hoogte! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steffie

24 jarige Maatschappelijk Werk en Dienstverlening student uit Utrecht dat 5 maanden gaat studeren in Budapest.

Actief sinds 19 Juli 2015
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 9974

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 01 Februari 2016

Study abroad Budapest

Landen bezocht: