Egs (of eigenlijk Egészségére) - Reisverslag uit Budapest V. kerület, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu Egs (of eigenlijk Egészségére) - Reisverslag uit Budapest V. kerület, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu

Egs (of eigenlijk Egészségére)

Door: Steffie van Oostrum

Blijf op de hoogte en volg Steffie

06 September 2015 | Hongarije, Budapest V. kerület

Hi allemaal,

Ondertussen ben ik al 9 dagen in Budapest. Het voelt alsof ik hier al ruim een maand ben. Ik vind dat best een goed teken.

Mijn huisgenoten zijn inmiddels allemaal aangekomen. We wonen nu met zijn 12e (4 Nederlanders, 3 Duitsers, 2 Italianen, 1 Pool, 1 Belg en 1 uit Frankrijk), wat echt heel erg leuk is. Het voelt soms alsof we elkaar al jaren kennen. Het gaat allemaal zo gemakkelijk. Ik zou het echt niet anders willen.
Afgelopen week hebben we veel samen gegeten en iedere avond wel samen biertjes gedronken. 3 van mijn huisgenoten gaan naar dezelfde uni als ik ga, wat het ook nog eens gemakkelijk maakt met het vinden van de weg en het 'voorbereiden' op de klassen van volgende week.

Afgelopen week had ik de intro dagen van mijn uni. Woensdag had ik een info uurtje en een campus tour. Het eerste cultuurverschil merkte ik gelijk na het info uurtje. Normaal gesproken klap je voor een docent of spreker nadat hij of zij klaar is. Hier kloppen ze op de tafels. Ik weet niet of dat ooit in mijn systeem gaat komen..
Na de campus tour heb ik mijn mentor vanuit ESN (Erasmus Student Network) ontmoet en met hem heb ik die middag ook geluncht. Het is een hele aardige gast en hij nodigt ons ook vaak uit voor borrels en feestjes. Het is wel handig om een Hongaars contactpersoon te hebben, omdat het systeem hier nogal vaag kan zijn.. Zo moet ik aankomende week vakken gaan volgen die ik uiteindelijk voor een heel semester wil gaan volgen. Bij aanvang van de eerste college's moet ik een handtekening zien te regelen van de desbetreffende docent. De docent bepaald of ik het college mag volgen ja of nee. Ik kan me niet online registreren, maar het formulier met alle handtekeningen is genoeg voor mijn inschrijving. Ik ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk er uit gaat zien.. dus duim maar even mee dat ik de vakken mag gaan volgen die ik uitgekozen heb!

De rest van de intro dagen waren niet zo boeiend. Donderdag had ik een training over de cultuurverschillen. Deze was om 10.00 uur 's ochtends en heb ik niet gered. Ik moet nog even uit de vakantie-mood komen en er aan wennen dat ik weer een wekker moet zetten... Die middag hadden we een 'Budapest Hunt'. Ik was wel nieuwsgierig dus Job, Pauline en ik gingen daar heen. Het bleek een suffe speurtocht te zijn met spelletjes in de stad. Na een uur, toen we Twister moesten spelen midden op een plein, zijn we afgehaakt met de smoes dat we een 'dinner party' hadden.

Vrijdag hadden we een officieel openingspraatje van een aantal mensen van mij uni. Ook was er een optreden van het koor en lieten ze traditionele dansen uit Hongarije zien. De oprichter van welovebudapest.com was ook aanwezig. Dat maakte het hele openingspraatje nog een beetje luchtig. Na de opening was er een info markt georganiseerd. Hier konden we ons bijvoorbeeld inschrijven voor sportverenigingen en hielpen ze ons met het aanvragen van onze Neptun code (online systeem van de uni) en studentenkaart. Ik heb me niet ingeschreven voor een sportvereniging. We hebben een sportschool gevonden die betaalbaar is, dus ik ga dat een maandje proberen.
Eind van de middag hadden we nog een boottour over de Donau. Dit is echt een aanrader als je hier bent.

Dit weekend was het best heftig met alle immigranten in Budapest. Ze hebben een tijd op het station gezeten, dus ik heb er de hele week niets van meegekregen.. Dit weekend besloot een deel te gaan lopen naar Wenen. Ze liepen met grote groepen door mijn straat heen. Ik was er voor het eerst heel dichtbij en dat vond ik erg indrukwekkend. Het is zo zielig om te zien.. hele families met alleen een klein plastic tasje met hun spullen. Een dag later werden er bussen georganiseerd om de immigranten naar Wenen te brengen. Hongaren en toeristen stonden langs de kant van de weg te klappen naar de bussen en de immigranten zwaaiden blij naar de Hongaren en toeristen. Dat was echt een kippenvel momentje. In Nederland lees je het nieuws, maar is het zo'n ver van je bed show. Nu zie je het letterlijk onder je raam gebeuren.
Het is nu zondag en nu is het rustig. Ondertussen zijn volgens mij bijna alle immigranten richting Oostenrijk en Duitsland vertrokken.

Al met al was het een week vol feestjes, weinig slapen, nieuwe mensen, veel bier en kippenvel momentjes. Ik ben benieuwd hoe de eerste week uni gaat bevallen. Ik zie er ergens best wel tegenop. Het voelt nu zo alsof ik op vakantie ben en ik wil dit gevoel eigenlijk voorlopig nog niet loslaten..

Dus voor nu nog even:
Egs (proost)! en tot de volgende update.

  • 06 September 2015 - 21:31

    Jussi :

    Lieve Stef,

    Fijn en leuk hier je verhalen te lezen. Ik ben benieuwd naar al je avonturen.
    Het wordt vast een fantastische tijd en ja, dan hoort op tijd uit bed er ook bij haha...
    Wat een heftig verhaal zeg van de immigranten. We krijgen er hier (Ibiza) niet veel van mij, al zien we natuurlijk op Facebook veel voorbij komen en maken de berichten en reacties veel los bij me. Ze letterlijk langs je raam zien trekken moet nog veel heftiger zijn.
    Hele fijne eerste week op de uni en geniet ervan! Liefs X jussi en jurgen

  • 06 September 2015 - 21:46

    Cees:

    Ha Lieverd,
    Ja het leve kan niet altijd een feest zijn! Om samen met je huisgenoten eerst maar eens lol te maken is meer dan goed voor de onderlinge verstandhouding! Morgen begint het leven in Boedapest, dat vraagt een ander ritme! Sterkte om het goede gevoel vast te houden en tevens serieus je opleiding op te pakken! Het gedoe met de vluchtelingen is om je te schamen! Wat nu Europees beleid? Je zult zelf maar in deze situatie zitten! Ik hoop dat ze allen snel een veilige plek zullen vinden! Nu ik hoop snel weer wat van je te horen!

  • 06 September 2015 - 21:57

    Mama :

    Ha lieverd,
    Altijd weer spannend om te beginnen aan school. En dan zeker in een ander land, alleen Engels te moeten spreken en veel nieuwe mensen ontmoeten.
    Maar ook heel leuk.
    Het filmpje dat je stuurde van de vluchtelingen door jouw straat was indrukwekkend en vreselijk om te zien.
    Ga vanavond maar lekker op tijd naar bed, zodat je morgen niet te laat bent

  • 07 September 2015 - 19:29

    Meriam:

    Veel succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steffie

24 jarige Maatschappelijk Werk en Dienstverlening student uit Utrecht dat 5 maanden gaat studeren in Budapest.

Actief sinds 19 Juli 2015
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 11358

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 01 Februari 2016

Study abroad Budapest

Landen bezocht: