December, yes! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu December, yes! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu

December, yes!

Door: Steffie van Oostrum

Blijf op de hoogte en volg Steffie

01 December 2015 | Hongarije, Boedapest

Hiiii,

Het is december, het is december, het is december! Ik houd zo van december. De lampjes, de knusheid en de gluhwein. Het enige wat mist is sneeuw.

Maar. Er is ook iets wat niet zo leuk is aan december. Dit houdt ook in dat ik over 2 maanden alweer naar huis moet. Ik zeg het al een tijdje, maar de tijd gaat nu echt veel te snel. Over 3 weken ben ik alweer een paar dagen in Nederland voor kerst en daarna heb ik nog maar een maandje om vakantie te vieren in Budapest. We hebben zelfs al aan de huisbaas door moeten geven wanneer we ons huis verlaten hier. Mensen hebben al tickets geboekt. 2 maanden klinkt misschien voor jullie heel lang, maar hier voelt dat als 2 weken.

Gelukkig heb ik nog veel leuke dingen in het vooruitzicht en kan ik nog maximaal genieten nu ik hier nog ben. Zo komt Esmee al over 2 weekjes een paar dagen hier, ga ik dus eventjes naar Nederland voor kerst, komen Maus, Mara en Cris in januari en ga ik in januari ook nog een weekendje naar Györ voor een echt Hongaars weekend bij de ouders van mijn Hongaarse buddy. Ik mag dus vooral niet klagen. Als ik een beetje opschiet met mijn deadlines van mijn 5(!!!!!) papers, dan kan ik zelfs in januari gewoon vrij zijn. Helemaal vrij. Sowieso is mijn laatste lesdag volgende week donderdag (10 december) al. Haha. Leuk leven hier.

Maar goed. De afgelopen weken dus. Monique en Lise waren nog niet vertrokken of Sanne stond alweer op de stoep! Super leuk al die vriendinnetjes op bezoek! Ze kwam vrijdag avond aan, de avond van ons Geordie/Jersey shore huisfeestje. Goede binnenkomer in Budapest. Het was een hele leuke avond, maar wel heel intens. Met als gevolg dat we de dag daarna niet heel veel meer konden. De rest van het weekend hebben we veel sightseeing (in keiharde regen) gedaan en vooral veel bijgepraat en wijn gedronken. Het was een heerlijk weekendje!

Een paar dagen later werd ik ineens ziek. Het begon dinsdag een beetje en op donderdagochtend was het niet meer te houden. Ik had zulke erge buikkrampen. Die had ik niet meer gehad sinds salmonella. Mijn huisgenootje Anna heeft me meegenomen naar de dokter. Dat was ook een ervaring. Met de dokter aan de telefoon en een assistent die me aan het onderzoeken was. Volgens hen was het een buikinfectie dus ik kreeg medicatie voor 2 weken. Wat voor medicatie weet ik niet. Heb het geprobeerd te googlen maar daar werd ik niet echt wijzer van. Het heeft in ieder geval wel gewerkt, dus dat is het belangrijkste.

Die donderdagnacht ben ik met Kelly, Marijn, Cap, Steven en Floris naar Krakau gegaan. We vertrokken om 12 uur 's nachts en kwamen om 7 uur 's ochtends aan. Best prima luxe bussen met wifi en films dus de tijd ging best wel snel. Eenmaal aangekomen hebben we onze spullen in kluisjes op het station gedropt en hebben we gelijk de bus doorgepakt naar Auschwitz. Dat was echt mega heftig. Ik ben wel heel blij dat we zijn geweest want ik wilde daar al zo lang heen! We hadden geen gids maar we hebben zelf een tour door Auschwitz 1 en Auschwitz-Birkenau gedaan. Ik weet niet goed hoe ik moet beschrijven hoe ik het vond want ik denk niet echt dat daar goede woorden voor zijn. Ik werd er naar van, maar het voelde ook weer goed om daar te zijn. Misschien snappen mensen die er zijn geweest wel wat ik bedoel.

De rest van het weekend zijn we in Krakau gebleven. Wat een mooie stad! Echt een aanrader. Ons hostel zat aan het marktplein waar een kerstmarkt gaande was. Heel knus voelde het. Het was ook erg koud en het had zelfs een beetje gesneeuwd dus het voelde echt als kerst. Verder kan ik vooral vertellen dat het bier goed smaakte en de clubs heel nice waren. De bedden sliepen ook goed. Zaterdagavond werd ik na het eten weer ziek. De pillen werkte niet meer zo steady dus ik ben noodgedwongen in het hostel gebleven. Heel jammer dat ik de laatste avond moest missen, maar ik was allang blij dat ik in staat was om 2 dagen zonder ellende door te brengen. En Auschwitz heb kunnen zien. Zondagochtend zijn we weer met het busje terug gegaan naar Budapest.

De afgelopen dagen ben ik eigenlijk alleen maar aan het studeren. Zoals ik al zei is volgende week al mijn laatste lesweek en heb ik de ambitie om zeker begin januari klaar te zijn met al mijn papers. Dus ik voel een beetje druk. Voor het eerst dit semester, dus dat is niet zo erg. Oja en ik heb mijn eerste cijfer al terug. Een 8,5 voor mijn mid term paper over de Roma's in Hongarije. Hatsjee!

Verder wil ik nog even kwijt dat ik voor het eerst in mijn leven mijn wenkbrauwen heb laten waxen. Ik was best bang maar mijn huisgenootje Ola heeft me er door heen gesleept. Ik word echt volwassen hier.
Ook was ik afgelopen week heel blij omdat de 2e hands winkel op de hoek uitverkoop had. Ieder kledingstuk koste 450 HUF. Dat is €1,50. Ik had 2 truien en een zomerjas voor maar €4,50. Ik wil nooit meer naar huis.

Aankomende zaterdag is Sinterklaas. Wij Nederlanders hebben dit geïntroduceerd in huis en hebben lootjes getrokken. Dus ook wij vieren Sinterklaas op 5 december. Met Engelse gedichten. Haha. Dat is oprecht nog best lastig.

Oké genoeg voor deze keer. Fijne Sinterklaas allemaal alvast en tot de volgende update!

Sziaaaaaaaa

  • 01 December 2015 - 19:58

    Cees:

    Lieverd, de tijd gaat snel en zeker als je het naar je zin hebt! Leuk om te horen dat de tijd met je vriendinnen gezellig was! Fijn dat je vrienden je op komen zoeken, dat zegt genoeg over jou als persoon!
    Dat Auswitz een dubbel gevoel opleverde kan ik mij voorstellen. Een plek waar je eigenlijk niet wilt zijn maar ook een plek waar je moet zijn geweest! Onvoorstelbaar wat mensen elkaar kunnen aandoen omdat ze in dit geval een ander geloof aanhingen! Maar als je nu denkt dat de wereld hier iets van heeft geleerd dan kom je bedrogen uit! De mensheid leert maar moeilijk blijkt!
    De komende week hard aan de slag, het zou mooi zijn als je alle papers voldoende weet te maken! Nog even en Esmee komt en daarna kom je gelukkig weer thuis om samen met ons kerst te vieren, daar kijken we naaruit! Tot gauw weer!! XXX

  • 01 December 2015 - 20:24

    Mama:

    Ha lieverd,
    December.... zeker een gezellige maand. Al is Sinterklaas dit jaar totaal anders dan we gewend zijn. Traditie bij ons is dat we pakjes voor elkaar kopen en gezellig gourmetten. Nu jij er niet bij bent, doen we de pakjes onder de kerstboom. We zijn zelfs op pakjesavond met z'n tweetjes, omdat Jesse bij Anoek Sinterklaas viert. Maar dat maakt niet uit, want gelukkig hebben jullie in Budapest ook dit feest geïntroduceerd ! Heel goed

  • 01 December 2015 - 22:47

    Esmee:

    Jaaaa bijna bijna bijna! Ik kan echt niet wachten! Nog 13 nachtjes slapen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steffie

24 jarige Maatschappelijk Werk en Dienstverlening student uit Utrecht dat 5 maanden gaat studeren in Budapest.

Actief sinds 19 Juli 2015
Verslag gelezen: 958
Totaal aantal bezoekers 10904

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 01 Februari 2016

Study abroad Budapest

Landen bezocht: