Christmas is coming to town. Bijna dan. - Reisverslag uit Budapest V. kerület, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu Christmas is coming to town. Bijna dan. - Reisverslag uit Budapest V. kerület, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu

Christmas is coming to town. Bijna dan.

Door: Steffie van Oostrum

Blijf op de hoogte en volg Steffie

04 Oktober 2015 | Hongarije, Budapest V. kerület

Hiiii,

Ben ik weer. Wederom op een zondag. Op zondag is hier namelijk helemaal niets te doen, dus alle tijd om een verhaaltje te schrijven. Budapest is gesloten op zondag. Niet echt gesloten, maar letterlijk alles is dicht. Lijkt net een beetje op Harderwijk. Een goede dag om op te ruimen, schoon te maken, je leven op orde te krijgen voor de komende week en veel bij te slapen. En te schrijven natuurlijk.

Het is maar goed dat ik iedere dag in mijn dagboek schrijf wat ik heb gedaan. Ik merk dat ik dit erbij moet pakken om hier een verhaaltje te schrijven. De dagen vliegen hier voorbij en ik vergeet dingen zo snel!

Maar goed, de afgelopen 2 weken dus... ik ben hier ondertussen al ruim 5 weken. Als ik er aan denk dat ik over 4 maanden naar huis moet, wordt ik wel een beetje verdrietig. Ik wil voorlopig echt nog niet weg! Ik begin mensen in Nederland wel wat meer te missen nu. Het nieuwe is er een beetje af en dingen worden nu een beetje normaal. Papa en mama komen over 2 weekjes en daar kijk ik nu wel echt naar uit. Ik probeer ook niet zoveel sightseeing meer te doen, zodat ik dat samen met hen kan doen. Ik heb wel 'cultural tuesday' ingebracht samen met een huisgenootje. Op dinsdag doen we iets. Vorige week was dat naar de Citadel (op 200 meter hoogte, mega stijl.. maar het mooiste uitzicht over Budapest!) en deze week het winkelcentrum (we wilde naar een berg met een stoeltjeslift maar konden de bus niet vinden, haha.). Verder blijft wandelen hier een prima bezigheid met alles wat je om je heen ziet, en zijn de pubs natuurlijk ook best 'cultural'.

Qua geluk ging ik deze weken best lekker. De man in de Apple store vertelde me dat ik nog 6 dagen (!!!!!) garantie had op mijn iPhone en dat hij deze vanaf daar kon opsturen naar de fabriek. Waarschijnlijk krijg ik een nieuwe omdat hij niet meer gemaakt kan worden, maar er moet eerst in de fabriek gekeken worden of hij nog gemaakt kan worden. Maar het is gratis. Gratis! Mijn spaarrekening was in gedachte al geplunderd voor een nieuwe telefoon.. dus dit was een flinke meevaller! Ik heb in de tussentijd een iPhone (5s en 16 gb, wat een geluk) kunnen lenen van een huisgenoot. Dit is zijn reserve telefoon en het beeldscherm doet het niet heel goed, maar het is een prima reserve telefoon. Mensen zouden hun telefoon niet aan mij moeten uitlenen, want na 2 dagen had ik ook deze telefoon gesloopt. Hij viel uit mijn zak. Op de grond. Scherm kaduuk. Gelukkig werkt hij nog en is mijn huisgenoot totaal niet boos.. misschien moet ik gewoon stoppen met iPhones en terug gaan naar een Nokia. Ik ben niet gemaakt voor mooie telefoons.

School gaat niet heel steady. Ik merk dat ik nu echt wel iets moet gaan doen. Mijn goede voornemen is dan ook om 1 dag in de week in de bieb te gaan studeren. Hier thuis komt het er echt niet van. Mijn master vakken zijn echt niet oké. Ik moet er zoveel voor doen... presentaties (zelfs op YouTube!), mid term papers en final papers. Ik weet niet eens hoe ik een paper schrijf, laat staan in het Engels. Volgende week heb ik een gesprek met een docent van mijn zwaarste vak, The situation of Romany minority in Central Europe. Ik heb aangegeven dat ik erg veel moeite heb met dit vak en dat ik echt hulp nodig heb om dit te gaan halen. De man is erg behulpzaam en gaf aan dat hij volgende week wel een kop koffie met me wil drinken en me wil helpen. Het niveau van die klas is zó hoog. Ik kan niet eens meedoen met de discussies. Ik heb geen flauw idee waar ze het over hebben. Ik heb me nog nooit dom gevoeld op school. Nu voel ik me als het stereotype 'blond meisje'. Echt. Ik weet ook wel dat dit nergens op slaat, want het niveau van deze klas is 2 niveaus hoger dan mijn huidige opleiding. En dan ook nog in het Engels. Switchen van vakken kon helaas niet meer, dus ik moet toch een manier zien te vinden om dit te halen. Gelukkig ben ik erg goed in kopjes koffie drinken met docenten. Ik hoop dat dit in Hongarije net zo goed werkt als in Nederland.

Verder ontdek ik iedere dag weer nieuwe dingen... zoals 2e hands marktjes in ruïne pubs, de markthal voor vers fruit en kroegen waar je op maandag 50% korting krijgt op alle drank en op dinsdag en donderdag Heineken biertjes kunt drinken voor 100 HUF. Dat is 30 cent.. insane! Ook heb ik mijn wenkbrauwen laten doen voor €1,50. Je zou bijna meer geld geven omdat het best een beetje zielig klinkt.
Het wordt hier wel steeds kouder. De huisbaas heeft zelfs de verwarming weer aangesloten. 's Nachts is het hier 8 graden.. koudddd!! Mijn winterjas heb ik zelfs al moeten gebruiken..
De Hongaren vinden het allemaal wel prima. Want bij kou hoort kerst. En Hongaren HOUDEN van kerst. Met hoofdletters ja, want in de winkels zijn nu al kerstliedjes te horen. Over anderhalve maand begint ook al de kerstmarkt. Beter te vroeg dan te laat zullen we maar zeggen..


Goed, tijd om een beetje bij te slapen.
Tot de volgende update!

  • 04 Oktober 2015 - 22:35

    Letitia :

    Dag Stef,

    Blij te horen dat je het naar je zin hebt. Leuk om te merken dat je nog helemaal de oude Steffie bent gebleven. Jong en enthousiast met een serieuze ondertoon.

    Wel er voor blijven gaan. Je bent meer dan slim. Even wennen en je kan weer meekomen. Zover ik me kan herinneren had je dit vorig jaar aan het begin van je stage ook…en moet je kijken wat je tijdens de stage hebt bereikt. En ik begrijp het, je hebt nu iets minder tijd, 5 maanden, en een ander taal maar je begint nu ook met meer bagage dan je vorig jaar aan het begin van jouw expeditie bij de SDB had. Vergeet dat niet en begin op het punt waar je geëindigd bent bij de SDB.

    Die module over de Roma lijkt me trouwens heel interessant. Ik heb tijdens mijn studie een werkstuk geschreven over witte allochtonen. De witte onderklasse in Nederland. Ik bedenk me nu dat ik ze eerder erkent heb dan Wilders.

    Zijn de Hongaarse mannen echt allemaal lelijk, behaard en klein? Tenminste zo stel ik ze me voor.
    Go for it Girl!!!

    Letitia

  • 04 Oktober 2015 - 22:56

    Mama:

    Hallo lieverd, wat is het toch een feestje om je verhalen te lezen. Ja Stef, lees de mooie woorden maar goed van mijn voorgangster, je bent een slimme meid, en als jij je erin vastbijt gaat het je zeker lukken.
    Over twee weekjes zijn we bij je en ik kan bijna niet wachten om je te knuffelen. Ik vergeet mijn bikini niet hoor, om de spa te bezoeken. ( lukt het nog om voor die tijd 3 kilo af te vallen?

  • 04 Oktober 2015 - 22:59

    Mama:

    Mist alweer het laatste stuk

  • 04 Oktober 2015 - 23:01

    Mama:

    Dikke kus en tot gauw

  • 04 Oktober 2015 - 23:04

    Cees:

    Ha Lieverd,

    Het vakantiegevoel moet plaatsnemen voor de serieuze aanpak
    in het mooie Budapest! Dat het studeren een lastige bijeenkomst
    als het ook nog in het Engeks moet! Maar wij hebben vertrouwen
    in je dat je de weg weet te vinden om dit succesvol af te ronden!
    Over 2 weekjes zijn wij gelukkig weer bij je, we missen je!!
    We zullen samen met je een leuke week hebben, met zo'n
    leuke reisleidster moet het goed komen!
    Tot gauw weer!

    Kusjes Cees

  • 05 Oktober 2015 - 00:25

    Eline:

    stef! Wat een heeeeerlijk verhaal. Ik zou echt precies hetzelfde hebben. Ik ben al blij als ik dronken een bestelling kan doen in het engels, laat staan een discussie voeren over moeilijke dingen. Trek het je niet te veel aan! Komt wel goed.. En vergeet niet te genieten want het is gewoon megacool wat je aan het doen bent! Zijn er trouwens ook knappe hongaren daar of ben je ze nog niet tegen het lijf gelopen? Want fruitmarkten zijn leuk maar een gezellige hongaar in een (fruit)mandje is ook gezellig! Oke, ik praat poep en realiseer me nu ook dat iedereen dit mee kan lezen. Tijd om te stoppen. Veel liefs en kussen voor jou! Xxx

  • 05 Oktober 2015 - 09:25

    Sanne:

    Leeeeuk weer!! Maak je niet te druk om die vakken joh, kan je echt wel! Even inkomen en die koffies zijn wel een goed plan ;) xxxx

  • 05 Oktober 2015 - 11:37

    Steffie Van Oostrum:

    @Letitia: Bedankt voor je lieve berichtje! Ik weet ook wel dat het goed komt, maar het is echt een hele grote omschakeling. De mannen zijn inderdaad niet heel aantrekkelijk hier. Ze zijn wel groter dan ik had verwacht, maar alsnog ben ik gemiddeld zo'n 2 koppen groter, haha! Hoe is het bij de SDB? Ik zag dat je een slang had vastgehouden op het teamuitje! Ben ik even blij dat ik die heb gemist! ;)

    @Papa en mama: Jaaa, tot over 2 weekjes! Die 3 kilo is niet nodig mam.. vakantieperiode is voorbij dus waarschijnlijk zijn er alleen maar senioren in de spa's. Dus, daar hoef je niet voor af te vallen! Tot snel, kus!

    @Eline: Hahaha aapie, ja dat Engels gaat ook hier nog niet echt heel erg soepel. Komt vast wel. Ik geniet echt volop hoor. Het is alleen zo jammer dat ik af en toe ook nog even moet studeren! ;) De Hongaren zijn niet oké. Ik steek er gemiddeld zo'n 2 koppen bovenuit. Daarnaast blijf ik van mening dat Nederlanders het leukst zijn. Ben je nog in Nederland trouwens, of ben je bij Malvin in Duitsland gevoegd? Dikke kussssssss xxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steffie

24 jarige Maatschappelijk Werk en Dienstverlening student uit Utrecht dat 5 maanden gaat studeren in Budapest.

Actief sinds 19 Juli 2015
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 11438

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 01 Februari 2016

Study abroad Budapest

Landen bezocht: