Hongarije -> Slovenië -> Kroatië - Reisverslag uit Budapest V. kerület, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu Hongarije -> Slovenië -> Kroatië - Reisverslag uit Budapest V. kerület, Hongarije van Steffie Oostrum - WaarBenJij.nu

Hongarije -> Slovenië -> Kroatië

Door: Steffie van Oostum

Blijf op de hoogte en volg Steffie

17 Oktober 2015 | Hongarije, Budapest V. kerület

Szia (dat is hoi in het Hongaars)!

Vandaag een keer op een zaterdagavond. Straks ga ik papa, mama en Jesse ophalen van het vliegveld, dus ik schrijf nog even snel iets daarvoor. Ik denk namelijk dat ik de aankomende week geen tijd ga vrij maken om een heel verhaal te typen voor jullie.

Wéér 2 weken voorbij. De tijd vliegt. Ik word echt heel verdrietig als ik denk dat ik over een tijdje weer naar huis moet. Wanneer ik terug ben staan er zoveel volwassen dingen op me te wachten, dat ik daar een beetje bang van wordt.. Thesis schrijven.. op zoek naar een baan.. of toch een master doen? PFFF ik wil dat deze tijd hier nooit ophoudt en dat ik al die beslissingen nog even voor me uit kan schuiven.

Ondertussen heb ik een nieuwe telefoon gekregen van de Apple store. Ze konden die van mij niet meer maken. Heel vervelend, een gratis nieuwe iPhone! Dus ik ben weer volledig en goed bereikbaar. Wel op mijn Hongaarse nummer. Whatsappen vind ik ook weer leuk, dus ik reageer niet meer zo apathisch als de afgelopen 3 weken. Beloofd.

Cultural Tuesday gaat nog steeds steady. Ik ben met Pauline en Floris met één van de oudste trams van Budapest (Tram 60) naar de Széchenyi Hill gegaan. Dat is een berg aan de Buda kant. Het uitzicht zou volgens welovebudapest.com 'waanzinnig!!!!!!' zijn en er zou veel te doen zijn boven op de berg. Ik weet dat ik dit soort informatie met een korreltje zout moet nemen, maar dit sloeg echt nergens op. Boven op de berg was niets. Niet eens een uitzichtpunt. Wel bomen. Veel bomen. En het was er rustig. Je hoort daar niets van het drukke verkeer van de stad, dus dat was wel even lekker. So far cultural tuesday. We hebben maar de bus terug naar huis genomen na een half uur rondgewandeld te hebben.
Deze week ben ik met Floris alle synagogen in Budapest langs gegaan. We zijn niet naar binnen gegaan, want ze vragen daar best veel geld voor (minimaal €5,- p.p. en je moet een keppeltje op!). Je hebt in Budapest een hele grote Joodse wijk met dus veel synagogen, maar ook veel Joodse eettentjes en barretjes. Heel leuk is dat. Ik denk dat dat mijn favoriete buurt in Budapest is. De synagogen zien er van buiten ook mooi uit. En we hebben onze wandeluren er ook weer op zitten. Ook belangrijk.

Verder heb ik mijn goede voornemen om wat meer te studeren semi waargemaakt. Ik heb een middag in de bieb gezeten. Dat werkte wel heel goed. Ze hebben geen wifi in de bieb dus ik had ook geen afleiding. Het is wel de enige keer geweest dat ik in de bieb heb gestudeerd. Volgende week heb ik herfstvakantie dus mijn nieuwe voornemen is om dan heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel aan school te doen. Haha. Ik ben zo goed in dingen uitstellen. En ik kan vele leukere dingen doen in de tijd dat ik kan studeren..

Vorig weekend ben ik bijvoorbeeld met 8 huisgenoten een weekend weg geweest. We hadden een busje gehuurd en zijn richting Slovenië gereden. Op de heenweg zijn we gestopt bij het Balatonmeer in Hongarije. Even voor de foto. Daarna zijn we doorgereden naar Ljubljana. Die stad is echt niet te vergelijken met Budapest. Ook betaal je daar met de euro. Dat was echt weer even wennen.. vooral de €4,- voor een biertje in de kroeg in plaats van €0,30. Zaterdag zijn we naar Bled gereden, een plaatsje in Slovenie. Bled heeft een heel groot mooi meer met midden op het meer een eilandje met een kerkje. Het ziet er zo mooi uit. Je kunt helemaal rondom het meer lopen. Het is er ook zo rustig! Echt de moeite waard om te bezoeken. Die avond zijn we lekker luxe uit eten geweest (BIEFSTUK!!!!). Mijn huisgenoot Joppe was jarig, dus we mochten wel even luxe doen. Zondag zijn we redelijk op tijd weer met het busje vertrokken. Onze airbnb was een schuurtje zonder verwarming of warm water, dus we wisten niet hoe gauw we weg moesten gaan.
Die zondag zijn we dus redelijk op tijd met een redelijke brakke status richting Hongarije gereden. We zijn over Kroatië gereden en hebben een hapje gegeten in Zagreb. Het regende zo hard dat we niet echt in de mood waren voor sightseeiing, maar heyyyyy.. Kroatië kon ook nog op de lijst voor dit weekend!
2 nieuwe landen en 4 nieuwe plekken bezocht in 1 weekend. Dit is een record! Ik had wel echt een geluksmomentje toen we Budapest weer inreden. Ik ben heel blij dat ik deze stad gekozen heb voor Erasmus!

Verder is de afgelopen week redelijk snel voorbij gevolgen. Een beetje colleges gevolgd en een beetje geborreld. Over 15 minuutjes ga ik naar het vliegveld om papa, mama en Jesse op te halen. Ze blijven een hele week. Ik heb daar echt naar uit gekeken. Duim even mee dat het lekker weer wordt, zodat we veel kunnen zien en doen deze week!!

Tot de volgende update!

  • 18 Oktober 2015 - 11:14

    Ingrid:

    Hoi lieve Steffie,
    Ik word altijd helemaal happy van jouw leuke berichten ÉN foto's.
    Wat een ontzettend leuk gezelschap. Kom op zeg, ik zou ook geen tijd willen vrijmaken voor saaie studies, maar gewoon even lekker genieten van deze prachtige tijd, vol nieuwe ontdekkingen.
    Ik dacht trouwens dat ik hem graag lustte, maar jij kan er ook wat van. Ik lees niets anders dan eten én drinken!!!
    Het is trouwens een verhaal van jeugdsentiment, Eric en ik zijn ook veel in die omgeving geweest (toen we nog jong waren :)). Bled kennen we op ons duimpje, in Ljubljana hebben we één keer in een hotel overnacht, midden op een kruispunt van een mega-drukke verkeerspunt. Geen oog dicht gedaan! Maar jullie in zo'n armetierig airbnb-tje slaat echt alles. Dan moet je wel naar de drank grijpen.
    Zo lieve schat, nu lekker een week genieten samen met je ouders en broer. Ik stuur de zon jullie kant op!
    Veel liefs en tot een volgende keer, Ingrid

  • 18 Oktober 2015 - 17:05

    Monique Van Der Veken:

    Hoi Steffie,

    ik lees al je berichtjes met veel belangstelling! Top wat je allemaal meemaakt.
    groetjes
    Monique

  • 18 Oktober 2015 - 18:29

    Mira :

    Ha Steffie,

    Ja super, die verhalen van jou. Ik denk dat ik ook weer ga studeren!!!!
    Als ik de foto's bekijk gaat het je goed en geniet je volop. Heerlijk.
    Grappig, sommige stukjes uit Badapest komen me bekend voor. Dan komt er weer even een klein "filmje" naar boven. Ook op de plaatsen die je nu hebt beschreven, ben ik geweest. Jammer dat het slecht weer was in Zagreb. Is ook een leuke stad!!
    Wij ploeteren hier verder. Komen al aardig bij 1 januari 2016..... er staat nog heel wat te gebeuren.
    Tussendoor ook nog een weekje vakantie gepland. MMMM ik hoop op een weekje zon in Tenerife.
    Geniet nog lekker van je tijd daar en denk niet te ver vooruit. Veel plezier met je familie!!
    We lezen vast weer hoe het je verder vergaat.

    Lieve groet,
    Mira

  • 19 Oktober 2015 - 10:15

    Geke:

    Lieve Stef,
    We lezen je berichtjes met veel plezier en zijn blij dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Geniet van de week samen met Cees , Monique en Jesse

    Groetjes van ons xxx
    Geke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steffie

24 jarige Maatschappelijk Werk en Dienstverlening student uit Utrecht dat 5 maanden gaat studeren in Budapest.

Actief sinds 19 Juli 2015
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 10245

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 01 Februari 2016

Study abroad Budapest

Landen bezocht: